Pět vyzkoušených tipů pro výuku angličtiny

Výukové materiály z DoubleBubble mě jako matku i jako lektorku provázejí již několik let. V tomto článku najdete podrobný popis práce s jednotlivými materiály a několik praktických návodů přímo z výuky.

ANGLIČTINA: SEŠIT PLNÝ AKTIVIT

Jedno z oblíbených témat – jídlo, které mám a nemám ráda

Pracovní sešit s názvem „ Angličtina: Sešit plný aktivit“ určený pro děti od 6 let, který v loňském roce vyšel u Albi a jehož autorkou je Petra Zlatohlavá Vojtová. Nyní ho využívám při distanční výuce pro opakování a rozšiřování slovní zásoby, nácvik poslechů a psaní u mojí dcery (9 let). U mladších dětí 1. a 2. třída ho lze také využít pro nácvik uvolňovacích cviků a motoriky
Pracovní sešit je koncipován tak, že si v úvodu poslechneme písničku, ke které se potom pojí další aktivity – křížovky, vybarvování, čtení krátkých textů. Osobně velmi vítám zadávání úkolů v angličtině, dcera se přirozeným způsobem seznamuje s jazykem a navíc vidí, že to, co se naučí ve škole nebo ode mne doma, funguje i v dalším „světě“. Úkoly ji baví, nechávám ji vybrat si písničku, na které budeme pracovat. Myslím, že jsme začaly odněkud zprostředka, protože jsem nechtěla direktivně určovat, co se bude dělat. Někdy spolu zvládneme celou stránku, jindy uděláme třeba jen poslech a další aktivity necháme na další den. Ilustrace jsou velmi pěkné, vtipné a dceři se líbí. Výběr písniček je provedený prakticky, jednoduše mi stačí do internetového vyhledávače zadat její název a v nabídce se objeví často i několik verzí na YouTube.

TLESKACÍ KARTY

Tleskačky Hand Clapping Games“ jsou velmi originální nápad, který oceníte zejména, pokud jste zvyklí si na výuku nosit spoustu materiálů a máte omezený prostor. Karty se totiž vejdou do každé kabelky. Sada obsahuje 16 barevných karet, na kterých najdete 16 hezkých rozsahově různě náročných říkanek doprovázených půvabnými ilustracemi od Moniky Narovcové. Ilustrace využívám nejen na dokreslení obsahu tleskačky – říkanky, ale také na to, že se dětí ptám „What/Who is it?“ „What is it doing?“ a ukazuji na obrázky. Děti jsou velmi zvědavé, co je na kartě nakreslené, otáčí ji, ptají se, mají radost, pokud něco objeví samy. Osobně tuhle aktivitu asi nejvíce využívám při výuce angličtiny v mateřské školce. Dětem buď pustím video z videotéky, která je nedílnou součástí tleskaček, nebo najdu jinou vhodnou ukázku. Pak si příběh vyprávíme a zkoušíme první slova a rýmy (pro předškolní děti vybírám kratší texty). Teprve potom zapojujeme ruce případně další pohyby, to všechno dětem velmi pomáhá si text rychleji zapamatovat a trvale osvojit.

Popis není dostupný.
„Hand Claping Games“

KNÍŽKA ŘÍKANEK

Popis není dostupný.
Knížka říkanek

Nejdéle pracuji s Petřinou knížkou říkanek „Little Hands and Finger Plays“, která je rozdělena do barevně rozlišených kapitol (Finger Plays, Hands Plays and Lap Plays). Nosím ji do zájmových kroužků předškolních dětí, doplňuji písničkami, které jsou volně dostupné na internetu a vhodně dokreslují situaci. Naposledy jsme si perfektně vyhráli s říkankou „One, Two, Three, Four, Five“. Velmi úspěšná jsou také rozpočítávadla. Jsou krátká, rytmická a pro všechny napínavá, protože nikdo neví, jak to vlastně nakonec dopadne. Když jsem s říkankami a výukou malých dětí začínala, vůbec jsem nevěřila, že budou schopné, si celý text zapamatovat. Děti samy mě však během několika málo lekcí přesvědčily, že to je nejen možné, ale i velmi zábavné. A neznám hezčí zážitek než je sborově předvedená říkanka plná pohybu a šťastných úsměvů.

RÝMOVANÉ SKLÁDANKY

O zkušenosti s nejnovějším výukovým materiálem od DoubleBubble jsem požádala svoji kolegyni – lektorku angličtiny Janu Somerville z Poděbrad. Jana o výuce svých malých studentů říká:

Děti ještě donedávna netvořily mezi mými studenty početně výraznou skupinu, několik let jsem se věnovala hlavně práci s dospělými. Jak jsem ale postupně začala procvičovat angličtinu s malou neteří, našla jsem si cestu i k ostatním dětem a ony ke mně. Nyní v mém portfoliu klientů dokonce děti a dospívající většinou převažují.

Ačkoliv rozhodně existují spojnice mezi výukou dospělých a dětí, dynamika i metodika dětských lekcí je přeci jenom hodně odlišná. Pro děti, zvláště pro ty mladší do zhruba šesti let věku, je snadné si spoustu věcí osvojit, aniž by si uvědomovaly, že se vlastně učí. Jen si vzpomeňte, jak jste se „naučili“ svůj mateřský jazyk, v tomto případě nejspíše češtinu. Určitě za vámi rodiče neběhali s učebnicí a pravidly pravopisu, nevysvětlovali vám, že v minulém čase ještě mluvit nemůžete, protože ten přijde na řadu až za rok. Při hledání materiálů pro své malé svěřence jsem se tedy zaměřila nikoliv na učebnice, které mají děti obvykle ve škole, ale na pomůcky s živým jazykem spojující hned několik dovedností najednou. Produkty z dílny Petry Vojtové patří – stejně jako tomu je u Radky, do mé pomyslné krabičky oblíbené lektorské výbavy. Na českém trhu jsou jedinečné a Petře patří velké díky za téměř průkopnickou činnost, kterou se svým projektem DoubleBubble koná.

Nedávná Petřina novinka „Fold and Rhyme!“, tedy rýmované skládanky (dostupné v PDF), slaví u „mých“ dětí úspěch. S říkankami si sice osvojují angličtinu, ale zároveň si hrají, kreslí, do práce s materiálem vkládají kus sebe sama. Vlastní invence a kreativita by měla být součástí učebního procesu vždy, u dětí to platí dvojnásob.

Ačkoliv říkanky pocházejí přímo z Petřina pera, jejich interpretace je čistě na vás – ať už jste rodič, nebo lektor. Nemusíte se ale bát, že budete tápat, jak s materiálem pracovat – součástí souboru je i návod s přehlednými radami a tipy.Témata říkanek jsou dětem blízká (zvířata, hračky, jídlo) a texty jsou postaveny tak, aby logicky popisovaly děj na obrázcích. Děti tedy velmi rychle pochopí, o co v rýmovačkách jde. S těmi staršími můžete říkanky trochu více jazykově rozpitvat, pokud je to baví. Z vlastní zkušenosti doporučuji každou říkanku vytisknout hned několikrát. Děti si většinou chtějí udělat více barevných verzí, případně si materiál při dalším použití samy kreativně „upgradují“. Nudit se s tímto materiálem rozhodně nebudete ani vy, ani vaše ratolesti/malí studenti. A jste-li lektor, říkanky můžete velmi dobře použít i při online výuce!

Na přiloženém obrázku vidíte, jak si s „Today I will wear“ poradila moje neteř, přestože jsem zapomněla vytisknout list s oblečením k vystřižení.

VIDEO

Jana se s námi podělila i o skvělou videonahrávku přímo z výuky:

https://anglicky-zapisnik.cz/wp-content/uploads/2021/01/Lemonade.mp4

Materiálů pro výuku dětí je k dispozici velké množství. Ty z dílny DoubleBubble patří ke stálicím, na které u Jany a u mě prach rozhodně nesedá. Inspirují, rozvíjejí kreativitu i řečové schopnosti. Jsou vytvářené s láskou k dětem a jazyku.

Další články

blog
Radka Ketnerová

Dyslexie a výuka cizích jazyků

Jako lektorka angličtiny se specializuji na výuku dětí se specifickými potřebami učení a chování. Mezi moje studenty patří i žáci a studenti s dyslexií. Při

Read More »
blog
Radka Ketnerová

NUDNÁ HODINA, NEBO JE TO JINAK?

Určitě jste se už i vy někdy dozvěděli, že je vámi s pečlivostí připravená hodina nuda, otrava, popř. něco mnohem horšího. Dokonce, i to nejmilejší

Read More »