Jazykové LEGO hrátky (Jana Somerville)

LEGO mě baví od dětství. Tehdy museli rodiče na stavebnice stát frontu před Tuzexem, dnes plastové kostičky seženete v každém supermarketu. S LEGO jsem na deset let spojila i svou pracovní kariéru. Není tedy divu, že když jsem se před časem vrátila k lektorování angličtiny, kostky a figurky si rychle vydobyly čestné místo mezi mými oblíbenými materiály do hodin.

S kým a proč kostky v lekcích jazyků používat?

Jednoduchá odpověď zní s kýmkoliv, a protože hra podporuje proces učení. A opravdu – LEGO je oblíbené jak u dětí, tak u dospělých (především u mužů). Zařazení hry do výuky často pomáhá méně průbojným nebo slabším studentům projevit se a zažít tak důležitý úspěch. Výborné výsledky má i u klientů s poruchami autistického spektra a jinými poruchami učení. Hra samozřejmě podporuje také sociální dovednosti.

Slavný fotbalista David Beckham, který trpí obsedantně kompulzivní poruchou, je také LEGO fanoušek. Jak říká ve videu, stavění z kostek jej uklidňuje.https://www.facebook.com/watch/?v=2741174192636510

LEGO lze v hodinách jazyků využít nesčetně způsoby. V popiscích níže odkazuji z praktických důvodů pouze na děti, aktivity ale můžete používat napříč různými věkovými i úrovňovými skupinami. Fungují dobře s jednotlivci i v kolektivu, lehce u nich přizpůsobíte obtížnost. A já dám chodidlo na LEGO kostku za to, že tyhle hrátky budou bavit vás i vaše studenty! 😊

Následující aktivity vyžadují minimální přípravu a dají se použít v offline i online prostředí; zásobu kostiček má dnes doma snad každé dítko.

1. Postav, co chceš

Připravte kostky a ideálně i minifigurky a dejte dětem volnou ruku. Dobu stavění můžete omezit počtem poskytnutých kostek nebo časovým limitem. O výtvorech si povídejte. Může jít o úplně základní věty až po vyprávění příběhů. Stavby lze dobře využít i k představení nové slovní zásoby, gramatiky nebo frází. Skvěle se hodí na procvičování otázek nebo vyjádření budoucnosti:What is this?▪ Is it a bench or a table?▪Is the girl jumping or running?▪She’s going to make a cake. atd.

2. Něco je jinak

Plynule navažte na první aktivitu nebo společně postavte něco nového. Děti mohou stavět podle pokynů, např. Let’s build a park. There’s a bench. There’s a giraffe sitting on the bench. Následně měňte pozice figurek a věcí: The giraffe is on the swing now. Nechte děti, aby si vzájemně určovaly, kam co přijde. Skvěle tak s nimi procvičíte předložky nebo slovesa, ale hlavně interaktivní komunikaci.

Varianty:

Pokud máte dostatek minifigurek, velmi oblíbené je měnění oblečení nebo částí těla.

U větších skupin děti rozdělte do týmů. Změny mohou provádět u svých staveb nebo si je prohodit a následně zjišťovat, co jim na jejich „písečku“ změnili spolužáci.

Časově náročnější obměna obou výše uvedených aktivit je postupné stavění celého příběhu. Vyberte si figurky, postavte jim dům, pošlete je na dovolenou, do školy, zahrajte si s nimi scénky. Zvlášť u dětí je fantazie neomezená, možná vás ale překvapí i puberťáci či dospělí. Procvičujte hlavně plynulost projevu (fluency); nelpěte tedy na 100% gramatice, opravujte laskavě, a pomáhejte pouze v případě, že se vypravěči úplně zaseknou. Učte hrou!

Hrajeme si a učíme se

3. Postav slovíčko

Can you build a flamingo? A pink flamingo with big eyes?

Can you build a boat?

Let’s build a big fat fish!

Při této aktivitě se dobře upevňuje slovní zásoba (např. nábytek, jídlo, tvary, zvířata) a děti ji milují. Zvlášť pokud budete stavět s nimi a soutěžit o to, kdo danou věc postaví lépe (já jsem zatím vždycky prohrála).

Postavené věci můžete následně dát dohromady a navázat aktivitami výše.

Slovíčka ve 3D

Další aktivity jsou vhodné pro pokročilejší děti, které již alespoň trochu čtou, nebo pro dospělé, a pro prezenční výuku. Příprava už vyžaduje nějaký čas, určitě se vám ale vyplatí. Počítám s tím, že vás napadne to, co zpočátku mě – vždyť by na to stačily kartičky. Stačily, ale s kostičkami je to prostě zábavnější.

4. Slovní zásoba

Popište kostky slovíčky, která chcete procvičit a nechte je děti rozřadit podle témat. Použijete-li různé druhy kostek, děti z nich potom určitě něco zajímavého postaví. Tato aktivita se výborně hodí pro spolupráci v týmech. Pokud dětem nevadí hluk (na ten pozor např. u dětí s autismem), sesypejte kostky třeba do kyblíčku a nechte je děti vybírat z něj.

Tematická slovní zásoba

5. Výslovnost (je důležitá)

Snad ve všech jazycích může nesprávná výslovnost vyústit v komické nebo trapné situace. Pravděpodobně znáte expresivní příběh Itala, který odjel dovolenkovat na Maltu: https://www.youtube.com/watch?v=PaqzSefGw2g

Na správné výslovnosti je tedy nutné pracovat od samého začátku. S nejmenšími dětmi používám pouze audio-orální metodu, u větších dětí (a dospělých) ale s oblibou začleňuji do lekcí i fonetickou abecedu. Fonetické symboly (také známé jako „ty klikyháky“) děti baví; samozřejmě jim je představuji postupně a po malých dávkách.

S LEGO kostkami můžete správnou výslovnost a zároveň psaní/čtení procvičovat několika způsoby.

  • přiřazení celých slov pod správný symbolhlásek, které trénujete
  • sestavování slov a jejich přiřazení pod správný fonetický symbol
  • hledání tzv. minimal pairs (tato aktivita může být variantou rozřazování slovní zásoby)

Studentům velmi pomůže barevné rozlišení hlásek, na jejichž výslovnost se chcete soustředit. Obtížnost můžete měnit např. spojením/rozdělením dvojhlásek. Zvlášť pro menší děti je vhodné použít jako pomůcku i obrázky.

Fonetika v kostce

6.  Gramatické vzorce

… je ideální naučit se odposlechem již od útlého věku a moc nad nimi nedumat. Ne každý si ale cizí jazyk osvojuje od batolete a hodně z nás potřebuje k učení i dostatečnou vizuální podporu. U lidí s poruchami učení to většinou platí dvojnásob. S kostkami se gramatika vysvětluje a procvičuje velmi dobře. Opět pomáhají barvy, délka kostek (infinitiv x -ing tvar apod.) stavění kostek se stejným slovním druhem na sebe, chyby se lehce napravují.

Kostky popsané slovy užijete i k nácviku správného slovosledu. Nechte děti stavět i zdánlivě nesmyslné věty. Pokud pracujete se skupinami studentů, vyhlaste soutěž o větu, u které se všichni nejvíc zasmějete. Nebo dejte dohromady věty z různých týmů a spojte je v jeden bláznivý příběh. Studenti zapomenou, že se vlastně učí, navíc nudnou gramatiku.

Gramatika s kostkami

Praktické tipy:

Použít můžete samozřejmě jakékoliv stavební kostky, nejen ty od LEGO.

Na kostky píšu buď přímo permanentním fixem, nebo je polepím (např. Leukoporem) a píšu až na náplast. Popisky přímo z kostek jdou snadno odstranit odlakovačem, počítejte ale s tím, že tím trochu poškodíte jejich povrch. Náplast strhnete jednoduše, přesto nedoporučuji popisovat kostky z drahých setů. Ideální jsou sady se základními kostkami se spoustou barev.

Kostky i minifigurky se dají za dobrou cenu sehnat i na váhu, stačí si vyhledat LEGO shop nebo bazar v okolí.

Na závěr přidám ještě hot tip od jednoho svého malého studenta. S aplikací Stop Motion App můžete jednoduše natočit svůj vlastní LEGO film. Zkusíte to? Já se těším, až si s dětmi v nejbližší době zahrajeme na režiséry. A co budeme natáčet? Romea a Julii!

Další články

blog
Radka Ketnerová

Dyslexie a výuka cizích jazyků

Jako lektorka angličtiny se specializuji na výuku dětí se specifickými potřebami učení a chování. Mezi moje studenty patří i žáci a studenti s dyslexií. Při

Read More »
blog
Radka Ketnerová

NUDNÁ HODINA, NEBO JE TO JINAK?

Určitě jste se už i vy někdy dozvěděli, že je vámi s pečlivostí připravená hodina nuda, otrava, popř. něco mnohem horšího. Dokonce, i to nejmilejší

Read More »